CE-I AŞA COMPLICAT LA CREAREA UNUI LOGO?
Ai decis că afacerea ta are nevoie de un logo? În primul rând, Felicitări! Ești cu un pas în fața multor patroni români. Cuvântul patron nu este așezat aleatoriu în acest text. Mulți dintre cei care conduc afaceri mici și mijlocii în România de azi, au rămas blocați în anii `90.
Era de ajuns să aducă un produs pe piață și își permiteau să-și selecteze clienții sau să se poarte urât cu aceștia, fără repercursiuni. Clientul depindea de patron și afacerea acestuia, pentru a intra în posesia produsului sau a serviciului dorit.
Ei bine, multe dintre firmele deschise în acea perioadă (dintre care unele există și azi) nu merită denumirea de afaceri, iar cei ce le conduc nu merită denumirea de antreprenori. Termenul de mai sus li se potrivește perfect.
Regulile valabile în anii `90 nu mai sunt de actualitate acum. Sunt nenumărate exemple de firme care s-au închis în ultimii ani, fiindcă a apărut concurența. O concurență adaptată la economia prezentului, unde clientul își permite să aleagă dintr-o gamă variată de furnizori de produse sau servicii. Și îl va alege pe cel care-l servește cel mai bine și care-l tratează cel mai frumos.
Acum, că ne-am întors în prezent
O afacere orientată spre a oferi valoare clienților săi, trebuie înainte de toate să-și contureze propria imagine. Clientul trebuie cel puțin să intuiască profesionalismul companiei, din primele interacțiuni cu aceasta, fie ele online sau offline.
Dacă imaginea companiei (denumită și identitate vizuală) nu există, clientul se va simți ca la piață. Are în față o mulțime de tarabe cu același produs, iar singurul element de comparație la care se poate raporta este prețul.
Identitatea vizuală a unei companii este unul dintre marii diferentiatori față de competiție. Printre alte elemente vizuale, aceasta cuprinde și logo-ul. Un simbol sau un ansamblu de semne grafice, cifre sau litere, care devin reperul vizual sau identificatorul unei firme. Pare ușor până aici.
Contraintuitiv, un logo nu trebuie neapărat să-i placă antreprenorului sau directorului; el trebuie să transmită ideea de bază a afacerii. Trebuie să facă trimitere la activitatea companiei, valorile ei, sau rezultatele colaborării cu acea companie.
UN LOGO IRELEVANT VA REUȘI SĂ-ȚI ÎNDEPĂRTEZE CLIENȚII
Clientul nu stă să facă analiza afacerii înainte de a cumpăra. Însă înainte de a ajunge la stadiul de cumpărare, el trece printr-o fază de analiză a pieței. Caută potențiali furnizori ai serviciilor sau produselor, ca să știe cui se adresează în viitor. Ăsta e momentul în care el își alege unul sau mai mulți favoriți și tot aici se face excluziunea celor care nu corespund.
Dacă firma ta vinde utilaje de construcții, dar are ca logo un pinguin jucăuș, multicolor, fii sigur că nu te vei încadra printre favoriți. Nu e necesară vreo analiză matematică, pur și simplu construcțiile nu au nici o treabă cu pinguinii colorați și cu chef de joacă. Iar în mintea clientului, imaginea devine irelevantă subiectului, deci o exclude aproape inconștient.
CULORILE ȘI FORMELE NEPOTRIVITE DEVIN CRITERII DE EXCLUZIUNE
Pe un principiu asemănător funcționează și alegerea culorilor potrivite, în funcție de obiectul de activitate al afacerii. Dacă firma vinde servicii și produse funerare, imaginează-ți cum ar arăta un logo cu roz și eventual puțin turcoaz. Am putea găsi câteva adjective prin care să descriem acel logo, însă “decent” nu s-ar număra printre ele. Chiar dacă domeniul funerar beneficiază de o fază de analiză a pieței relativ scurtă, un logo nepotrivit devine rapid un criteriu de excluziune.
Același criteriu se aplică și formelor, nu doar culorilor. O afacere care trebuie să fie caracterizată de agilitate sau rapiditate nu va putea avea un logo pătrat, desenat în linii groase.
CALITATEA GRAFICII UNUI LOGO SPUNE MAI MULTE DECÂT AI CREDE
Un logo neclar sau pixelat va da indicii puternice despre etica companiei. Cum am putea noi, în calitate de clienți, să credem că acea companie ne va oferi produse sau servicii bune, când ei nici măcar nu s-au sinchisit să-și expună corect propriul logo?
Logo-urile pixelate au, de cele mai multe ori, legătură directă cu tipul de imagine folosit la crearea acelui logo. Un logo în forma sa finală nu trebuie să fie o fotografie sau imagine. O imagine (raster) nu poate fi redimensionată la infinit fără să-și piardă din calitate. Pentru logo-uri se folosește grafica vectorială. Vectorii pot fi redimensionati până la dimensiunea unui bloc, fără să-și piardă calitatea.
Mai jos ai o imagine care ilustrează perfect diferența dintre un fișier vectorial și o imagine raster:
UN LOGO TREBUIE SĂ FIE SIMPLU
Ar fi ideal că logo-ul să fie cât mai simplist. Un logo simplu se traduce într-o recunoaștere rapidă, datorită faptului că este ușor de reținut. Cu cât tinzi mai mult spre un logo mai complicat, cu atât crești șansele de a-l face mai greu de reținut.
Un logo nu inseamnă un amalgam de culori, imagini și texte cu diverse fonturi. Printr-un logo aglomerat, vei reuși doar să îți amețești clienții. Astfel scad drastic șansele că aceștia să inteleagă logo-ul, darămite să-l mai și rețină.
UN LOGO NU POATE FI IEFTIN
Procesul creării unui logo nu este precum pocnitul din degete. Graficianul nu se așează pe scaun, își pune melodia preferată și îl lovește inspirația. Ar fi frumos să fie așa, totuși. Practic, când plătești un serviciu, fie el logo design sau orice alt serviciu, nu plătești doar timpul petrecut în sarcina practică (ex: schițarea unui logo, în cazul de față).
Pentru ca un logo final să fie adaptat afacerii, acesta necesită documentare prealabilă. Înțelegerea afacerii căruia îi este destinat acel logo, înțelegerea valorilor și a culturii ce stau în spatele acelei organizații. De asemenea, presupune documentare despre publicul țintă. Lucruri care nu se pot face în 2-3 ore. Pe lângă asta, ca un grafician să ajungă la acest nivel de performanță, are nevoie de ani de studiu și practică. Ani, nu ore.
Toate astea sunt alăturate cu scopul de a crea un logo adaptat afacerii tale. Tot ce ai tu de făcut, este să ne contactezi!